Upotreba pojasa u tradicionalnoj kulturi stanovništva istočne Srbije

Etnološko odeljenje Narodnog muzeja u Zaječaru poseduje bogate zbirke seoske i gradske narodne nošnje i nakita. U ovim zbirkama nalazi se 409 pojaseva i delova pojaseva.

Pojas je u tradicionalnoj kulturi stanovništva istočne Srbije imao višefunkcionalnu ulogu. Pre svega, on je imao praktičnu funkciju da podržava stomak, što je veoma značajno za ljude kojima su teški poljoprivredni poslovi svakodnevnica. On je imao i praktičnu funkciju da su njega stavljaju ili se u njega zadevaju razni predmeti: novac, nakit,duvan, nož, pištolj…On je kao deo narodne nošnje imao i estetsku funkciju. Medjutim pored svojih praktičnih funkcija pojas je, zbog svoje lepote i simbolike, stekao funkcije i u socijalnoj i duhovnoj tradicionalnoj kulturi.

U socijalnoj kulturi on je jedan od glavnih darova u svadbenim običajima, svečani ženski pojasevi su svojevrsni statusni simboli devojke ili žene, a kao deo prestižnog muškog gradjanskog orijentalnog odela on je takodje statusni simbol. Termin pojas ili povas se koristi kao označavanje stepena srodstva. U duhovnoj kulturi pojas je na različite načine imao ulogu u svadbenim ritualima, običajima oko rodjenja i drugim običajima vezanim za dete, u posmrtnim običajima i verovanjima, u novogodišnjim i prolećnim običajima, agrarnim običajima, u ljubavnoj magiji, u raznim magijskim zaštitama, u etnomedicini, kao i u narodnoj poeziji. Podaci o korišćenju pojasa u duhuvnoj i socijalnoj kulturi istočne Srbije, sagledani u kontekstu korišćenja pojasa uopšte u svetu, pokazuju da je on shvatan kao :

-simbol seksualnosti i plodnosti

-zaštitni krug

-zamena za sveto belo platno

Čovek istočne Srbije je na pojas obraćao veliku pažnju, od njegove izrade do najraznovrsnijeg korišćenja. Njegova praktična namena daje mu široku upotrebu u materijalnoj kulturi, a zahvaljujući svojoj višeslčojnoj simbolici, kao i dekorativnosti, on je dobio značajno i istaknuto mesto u socijalnoj i duhovnoj tradicionalnoj kulturi. On je , po verovanjima bio neophodan čoveku, kako na ovom tako i na „onom“ svetu, te ga zato simbolično možemo nazvati čovekovim večitim krugom.

Mr Dejan Krstić

etnolog

viši kustos Narodnog muzeja u Zaječaru