Radovan Trnavac Mića

Rođen je 17. maja 1950. godine u Kragujevcu. Prvo slikarsko iskustvo stekao je u Nikšiću na Višoj pedagoškoj akaedmiji u klasi profesora Nikole Gvozdenovića. Likovnu akademiju, slikrski odsek završio je u Beogradu, na kojoj je diplomirao 1977. godine u klasi profesora Mladena Srbinovića. Od 1981. do 2005. godine živeo je u Americi, gde je kao umetnik stekao veliki ugled. Izlagao je u najprestižnijim galerijama i muzejima u Americi, Srbiji, Makedoniji, Republici Srpskoj, Italiji, Poljskoj, Belorusiji, Rusiji i drugim zemljama, sa najznačajnijim umetnicima HH veka. Bavio se i vajarstvom, uradio je pet spomenika koji se nalaze u makedonskim gradovima.
Objavljene su tri monografije o životu i radu Radovana Trnavca Miće, kao i značajan broj knjiga u kojima se nalaze tekstovi o njemu: „Art In America“ (1983), „The Best Of Day tripping And Dining“ (1986), „Soho“ (1991), „U senci slavnih“ (1995), „Moskovski međunarodni umetnički salon“ (2000), „Srbi u svetu“ (2002), i druge.
Pored likovne umetnosti, pre odlaska u Amriku, radio je na televiziji u informativnom i kulturnom programu u emisiji „U krupnom planu“ (od 1978. do 1980.). Pisao za tada popularan časopis „Duga“. U tom časopisu Trnavac je započeo polemiku pod nazivom „Kako otvoriti privatne galerije“. Zahvaljujućim tim tekstovima, vlasti su donele zakon o otvaranju privatnih galerija, tako da je 1981. godine otvorena prva privatna galerija u Beogradu.
Grad Valjevo je 1997. godine osnovao Internacionalni umetnički studio i dao mu ime „Radovan Trnavac Mića“, čiji je cilj da omogući izlaganje poznatim i priznatim umetnicima širom sveta.
Od 2005. godine Radovan Trnavac Mića živi i radi na relaciji Beograd – Valjevo – Njujork.
Istaknuti istoričar umetnosti Roberto Longi, govorio je: „Čovek se rađa kao kritičar, a umetnik postaje.“ A Akile Bonito Oliva o ulozi kritičara u savremenom društvu kaže: „Mnogi mogu obavljati posao kritičara, ali je malo velikih kritičara, kao što je malo velikih umetnika. Mislim ipak da je veliki kritičar kao veliki umetnik: i jedan i drugi imaju sopstvenu strategiju, sopstvenu poetiku, pa možda i sopstveno poštenje.“
O likovnom stvaralaštvu Radovana Trnavca Miće, pisali su najpozvaniji istoričari umetnosti i likovni kritičari u svetu i kod nas, ističući značaj njegovog stvaralaštva koje se ogleda u veštini vladanja oblikom, bojom, kompozicijom, o lepoti predstavljanja nagog ženskog tela, poštovanju prirode i zakona koji u njoj vladaju. Izložba je upriličena povodom 8 nacionalne Noći muzeja.

 

Anđelka Stanisavljević, istoričar umetnosti